Halpa joukkoliikenne on elinvoimaisen kaupungin perusta

You are currently viewing Halpa joukkoliikenne on elinvoimaisen kaupungin perusta
Julkisen liikenteen käytöstä tulee tehdä houkuttelevampaa ja taloudellisempaa kaupunkilaisille. Kuva: Santeri Kärki

Tampereella kaupunginvaltuusto päätti aiemmin korottaa joukkoliikenteen hintoja muutamilla prosenteilla ja etenkin vanhuksilla hinnan nosto näkyy selvästi lompakossa. Sopeuttamispaineita on talouden puolesta paljon, mutta joukkoliikenne ja pienituloiset eivät saa olla niiden kohteena.

Elinvoimainen joukkoliikenne auttaa ihmisiä pääsemään helposti ja kätevästi syrjäisemmiltäkin alueilta ilman autoa keskustaan ostoksille ja kahviloihin tai ravintoloihin. Kaikilla ei autoa ole käytössä ja jos menot ovat valmiiksi pienet, pieni hinnannosto liikenteeseen ja toinen toiseen kohteeseen voi johtaa lopulta siihen, ettei joukkoliikennettä enää käytetä entiseen malliin. Tämä vastaavasti johtaa siihen, että pienemmän käyttäjämäärän takia hintoja pitää nostaa entisestään. Kierre on valmis ja ihmiset ostavat velkarahoilla todennäköisemmin auton tai jäävät kotiinsa ja käyttävät lähialueiden palveluita. Lähialueiden palveluiden käyttäminen on sinänsä positiivista, mutta se, ettei voida matkustaa vaikka keskustaan hinnan takia, ei ole oikein. Lisäksi hinnannoston kohderyhmänä ovat nimenomaan jo valmiiksi heikommassa asemassa olevat, joilla ei välttämättä bussin ohella ole edes vaihtoehtoista matkustusmuotoa.

Ennemmin pitäisi miettiä, miten saisimme ihmiset kulkemaan enemmän busseilla. Ruuhkaisimmille vuoroille tulisi lisätä vuoroja ja hinnan pitää olla sellainen, että bussilla matkustaminen nähdään huomattavasti vaivattomampana kuin omalla autolla liikkuminen. Tulevaisuudessa ratikka vähentää hieman paineita busseilta, mutta sitä odotellessa emme voi menettää joukkoliikenteen käyttäjiä.

Mainos

Bussien käyttöön tulisi kannustaa esimerkiksi lisäämällä erilaisia alennuksia pienituloisimpien ryhmille (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät) ja tarjoamalla linja-autoja tarpeeksi tihein vuorovälein. Näin pidämme kaupungin keskustan elinvoimaisena ja julkinen liikenne säilyy houkuttelevana vaihtoehtona myös silloin, kun palaamme takaisin ”normaaliin” aikaan koronan jälkeen. Samalla teemme ilmastoteon ja vähennämme merkittävästi päästöjä, kun yksityisautoilu vähenee.

Tilaa ilmoitus uusista julkaisuista sähköpostiisi!

Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt sen, että voimme lähettää sinulle ilmoituksia uusista blogeista ja muita viestejä. Lue lisää tietosuojaselosteesta.

Santeri Kärki

Politiikan tutkimuksen ja historian asiantuntija. Kirjailija, ongelmanratkaisija, humanisti ja generalisti.

Anna panoksesi keskusteluun!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.