Tampere tarvitsee lisää lähijunia päästäkseen päästötavoitteisiinsa

You are currently viewing Tampere tarvitsee lisää lähijunia päästäkseen päästötavoitteisiinsa
Tampereen kaupunki tarvitsee lähijunia päästäkseen hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Kuva: Pexels

Tampere tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tarkastuslautakunnan arvion perusteella tähän ei kuitenkaan päästä, ellei liikenteen päästöjä vähennetä merkittävästi. Päästöjen vähentämiseksi Tampereen tulisi parantaa lähijunaliikennettä.

Lähijunayhteyksien parantaminen ja uusien junapysäkkien lisääminen nousevat keskiöön kaupungin kilpailukyvyn ja houkuttelevuuden parantamisessa. Kun etäisyydet ovat matka-ajassa lyhyempiä, ihmisillä on aito mahdollisuus hylätä auto ja vaihtaa julkiseen liikenteeseen. Tavoitteena tulisikin olla “15 minuutin kaupunki”.

Lue myös: Tampereen kaupunki on jäämässä hiilineutraaliustavoitteistaan

Lähijunayhteyksien laajentaminen mahdollistaa entistä saumattomamman liikkumisen Tampereen seudulla. Esimerkiksi Amuriin ja Kämmenniemeen voisi hyvin luoda pysäkkejä, minkä lisäksi tulisi pohtia yhteyksien lisäämistä lähikuntiin. Tämä ei ainoastaan vähentäisi liikennettä ja ruuhkia, vaan myös edistäisi kestävän liikkumisen kulttuuria. Eli juuri sitä kulttuuria, jota tarvitaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Kaupungin kilpailukykyä voidaan vahvistaa lisäämällä lähijunapysäkkejä strategisesti tärkeisiin kohtiin. Uudet pysäkit voivat tuoda liikkuvuutta kaupungin kehittyville asuinalueille, liikekeskuksiin ja koulutuslaitoksille. Se ei ainoastaan tee näistä alueista houkuttelevampia asuinpaikkoja, vaan myös tehostaa liiketoimintaa ja luo uusia työpaikkoja.

Laajemmat lähijunayhteydet eivät rajoitu pelkästään Tampereen kaupungin sisälle. Tehokkaat junayhteydet naapurikaupunkeihin lisäävät alueen saavutettavuutta ja vahvistavat yhteistyötä. Esimerkiksi lähijunayhteys Tampereen ja naapurikaupunki Kangasalan välillä voisi avata uusia mahdollisuuksia asukkaille ja yrityksille molemmissa kaupungeissa.

Paremmat yhteydet ja uudet pysäkit eivät ainoastaan lisää kaupungin kilpailukykyä, vaan myös parantavat asukkaiden elämänlaatua tarjoamalla tehokkaita, kestäviä ja mukavia liikkumisvaihtoehtoja. Lähijunien tulee olla uuden ajan liikkumisen eturintamassa ja päätöksiä pitää uskaltaa tehdä tämän edistämiseksi. Se toki vaatii lobbausta myös ylemmän tason virkamiehiin ja päättäjiin, mutta siihen pitäisi olla helposti kykyä.

Lue myös: Ilmastonmuutos ei pysähdy valtioiden rajoille eikä katso kansalaisuutta

Tilaa ilmoitus uusista julkaisuista sähköpostiisi!

Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt sen, että voimme lähettää sinulle ilmoituksia uusista blogeista ja muita viestejä. Lue lisää tietosuojaselosteesta.

Santeri Kärki

Politiikan tutkimuksen ja historian asiantuntija. Kirjailija, ongelmanratkaisija, humanisti ja generalisti.

Anna panoksesi keskusteluun!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.